Bliv en empatisk lytter

Sådan bliver du god til at lytte…

Hvis du ønsker at blive bedre til at skabe gode relationer, er aktiv lytning er fantastisk redskab at kunne håndtere. At være en god ”lytter” en empatisk lytter, er en yderst vigtig egenskab at udvikle. De fleste af os lytter ikke i den hensigt at forstå, vi lytte for at kunne svare. Vi er enten ved at snakke eller vi er i gang med at forberede os på at tale.

For at blive en god lytter skal vi først søge at forstå.

Du kan blive en god empatisk lytter, ved at øve dig på nedenstående:

  • Lad være med at afbryde.
  • Lyt uden at dømme, uden at kritisere, diskutere og være nedladende – vis at du har indfølingsevne.
  • Få den anden person til at føle, at du er 100% til stede
  • Forstå sammenhængen i den anden persons liv
  • Vær opmærksom dit eget og den anden persons kropssprog
  • Lyt fra alle niveauer – krop, forstand, hjerte og sjæl

Du kan evt. beslutte dig for, at i denne uge vil jeg ikke afbryde nogen, der taler til mig. Se hvad der sker – hvordan reagere den person, der taler på dig. Hvordan oplever du det selv.

Du vil opnå gode resultater ved at arbejde på at blive en empatisk lytter i forhold til:

  • At kunne forstå problematikker
  • Forstå den situation man er i
  • Hvilke behov der skriger på at blive tilfredsstillet.

At være en empatisk lytter er et fantastisk redskab at kunne håndtere hele vejen rundt i ens liv. Både i forhold til vores børn, ægtefæller, kærester, kollegaer, chefer, medarbejdere, kunder ja i alle de relationer vi befinder os i gennem livet.

 

Kærligst

Jette Martine Beck